carolinenågrakgmindre.blogg.se

Här kommer ni att få följa min vardag efter en GBP OP som förändrade mitt liv till det bättre. Lever med 2 "små" trollungar och en "lurvig" man som alla 3 ligger mig varmt och hjärtat!

Dagens morgonfundering..Ärlighet

Kategori: Allmänt

Ärlighet är något som jag känner är viktigt för mig. Man ska säga vad man tycker och tänker. Man ska ha egna åsikter och kunna stå för dem. Men ärlighet hör inte ihop med att man måste vara öppen som en bok med hur man vuxit upp, vad man varit med om och upplevt i sina dagar i livet. Jag berättar inte allt för alla. Men det betyder ju inte att jag inte är rak och ärlig. Jag vill inte att alla ska veta allt om mig och mitt liv, mina innersta hemligheter. Och det är det inte många som vet heller. För jag har valt att inte berätta. Man ska inte berätta allt om sig själv, om man nu inte väljer det förstås. Men frågar man så är det ju ett fritt val att berätta eller ej. Men frågar någon om världsliga saker så säger jag vad jag tycker och kan stå för det. Och jag försväntar mig att folk i min omgivning är rak och ärlig mot mig och säger om jag gör fel eller säger fel. Jag står pall för det. Visst kan kritik vara jobbigt att ta, MEN bättre det än att man går och hymlar och snackar bakom ens rygg. Om någon säger eller gör fel enligt mig så är jag inte den som är den utan jag säger ifrån. Men ibland sägs det att det inte är bra att vara ärlig? För att det kan såra? Men sårar det inte mer om man hittar på ett svar för att personen i fråga kanske ska bli nöjd? Joo, det tycker då jag. Man kan välja sina ord när man är ärlig. Man kan försöka säga saker på ett sjyst sätt, eller? Vad tycker ni? Jag försöker även lära mina barn att vara ärliga, eftersom jag själv är uppvuxen med att ärlighet varar i längden. Jag tycker att det är en styrka att kunna säga som man tycker och tänker och inte gör saker och ting som egentligen inte känns bra. Då är det bättre att kunna säga exempelvis att nä, jag känner att det där inte är något jag står för så det vill jag inte göra eller säga. 
 
Ja, det blev ett lite luddigt inlägg..Men mina funderingar kan vara det ibland ;)
 
Ha en skön söndag allesammans!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: