carolinenågrakgmindre.blogg.se

Här kommer ni att få följa min vardag efter en GBP OP som förändrade mitt liv till det bättre. Lever med 2 "små" trollungar och en "lurvig" man som alla 3 ligger mig varmt och hjärtat!

Fruktansvärt tröttsamt!

Kategori: Allmänt

Började jobba i Onsdags kväll..Vilket var väldigt skönt! Men att "diskutera" övervikt med mig och "klanka" ned på personer som är överviktiga är inget jag tolererar. Vem ger dig rätten att uttrycka dig att alla som är överviktiga mår dåligt, är deprimerade, har dåligt självtroende och självkänsla, har dålig kondition, är lata m.m.?? Att säga att det BARA är att ta tag i sitt liv och ge sig själv en spark i röven och söka hjälpatt det finns hjälp att få om man vill. Ja, det tror jag att alla vet som är överviktiga! Men alla kanske inte vill ha hjälpen just för att de inte mår dåligt av sin övervikt! Alla kanske inte vill vara smala! Är det inte bra att alla har olika ideal? Att det faktiskt finns överviktiga personer som faktiskt tränar för att må bra trots att man inte vill vara smal! 
 
MEN!
Mår man dåligt av sin övervikt så finns det hjälp att få! Att våga ta steget och erkänna för någon annan att man har problem med sin övervikt är fruktansvärt jobbigt! Precis som en alkoholist har svårt att erkänna att man har problem med alkoholen, att en person med anorexi/bullimi har problem med maten, att en knarkare har problem med droger, att en spelmissbrukare spelar bort alla sina pengar..Man ljuger för sig själv! Det gör alla missbrukare! Spelar ingen roll vad man har för missbruk!
 
Hit the rock bottom!
Ja, man måste nå botten för att kunna vända! Det är vad som hände mig! Jag mådde så dåligt i min övervikt att jag en dag sa till mig själv att nu får det fan i mig vara slut på det här! Hade jag inte haft barnen hade jag hoppat framför tåget! Så dåligt mådde jag! Men med en fin fasad utåt så förstod ingen att jag mådde så dåligt som jag gjorde! Jag var alltid glad, sprallig och positiv! Men inombords skrek jag. Tills jag en dag erkände för en dr på vårdcentralen att jag ville ha hjälp med min övervikt. Jag bröt ihop fullständigt! Jag är inte en person som gråter i första taget (har dock blivit känsligare med åren) men då när jag erkände, när jag la alla korten på bordet, när jag blottade mitt inre och sa hur jag mådde och hur jag kände kunde jag inte hålla tårarna tillbaka. Men hon var underbar dr:n som jag kom till. Det här ska vi ordna, vi ska se till att du kommer må bättre! Det enda jag fick fram var Tack!
 
Personer som aldrig haft någon slags av missbruk kan inte veta hur det är, det kan inte veta hur man känner eller hur man mår. Och jag säger inte att ALLA överviktiga mår dåligt för det gör de verkligen inte. Jag tycker inte att man ska döma människor ut efter hur de ser ut. En överviktig person kan vara mycket flitigare, vara mycket gladare, mår mycket bättre än en person som är smal/normalviktig. Jag är trött på att folk dömer överviktiga!
 
Att personen i fråga inte ens vågar gå in i en diskussion med mig angående övervikt tyder bara på att den personen inte kommer någonvart! Personen har inte en susning, inga konkreta bevis på hur man mår/är som överviktig!
 
Tack för mig!
Och tänk dig för innan du yttrar dig angående en persons yttre..
Oavsett kroppsbyggnad, kultur, hudfärg m.m.
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: